Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Terminal kontenerowy w Gdyni zmieni właściciela?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-03-2025
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Terminal kontenerowy w Gdyni zmieni właściciela?
fot. Iwankgb (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Wiele wskazuje na to, że Gdynia Terminal Container, podobnie jak większość pozostałych terminali kontenerowych należących do Hutchison Ports, już wkrótce zmieni właściciela. Do zakupu aktywów portowych koncernu przymierzają się dwa fundusze inwestycyjne, amerykański BlackRock i szwajcarski Global Infrastructure Partners, wraz ze spółką powiązaną z MSC.

W polskich portach morskich obok gdańskiego Baltic Hub funkcjonują również dwa relatywnie duże terminale kontenerowe w Gdyni. To Baltic Container Terminal oraz nieco mniejszy Gdynia Container Terminal. Zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego, jego zdolności przeładunkowe wyAnoszą ponad 600 tys. TEU. Z uwagi na dopuszczalne zanurzenie na poziomie 10,5 metra obsługuje on głównie małe jednostki feederowe, które wykorzystywane są do obsługi regularnych połączeń dowozowych do zachodnioeuropejskich hubów.

GCT należy do koncernu Hutchison Ports, kontrolowanego przez kapitał hongkoński. Realizowana przez Komunistyczną Partię Chin polityka “jeden kraj, dwa systemy” zakłada, że Hongkong zostanie ostatecznie w pełni zespolony z Chińską Republiką Ludową. Ma to nastąpić w 2047 roku. Choć wydaje się, że jest to odległa data, nie należy wykluczać, że rosnące ambicje Chin spowodują przyspieszenie tego procesu. Jednocześnie Chiny coraz częściej postrzegane są w przestrzeni euroatlantyckiej w charakterze wyzwania, a nawet zagrożenia dla bezpieczeństwa i dotychczasowego ładu międzynarodowego.

Kontekst bezpieczeństwa narodowego i obronności w Polsce

Wobec powyższego obecność kapitału w pewnym sensie chińskiego w Porcie Gdynia od lat wzbudzała obawy, formułowane choćby przez komentatorów w przestrzeni publicznej – tym bardziej w aktualnej sytuacji geopolitycznej, w której powracają obawy o zagrożenie otwartym konfliktem zbrojnym. Porty morskie w Polsce odgrywają dziś bowiem kluczową rolę w dostawach sprzętu wojskowego i zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego. Sam GCT znajduje się w pobliżu infrastruktury polskich sił zbrojnych, czy terenów stoczniowych PGZ Stoczni Wojennej, należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Obawy w kontekście bezpieczeństwa nie ograniczają się do bliskości zasobów wojskowych Polski i jej sojuszników oraz wynikającej z powyższego zdolności do ciągłej obserwacji. Istotnym ryzykiem może być także możliwość zakłócenia dostaw w sytuacji kryzysu lub wojny. Do takiej sytuacji doszło już w sierpniu 2023 roku, kiedy operator GCT uniemożliwił rozładunek amerykańskiego sprzętu wojskowego, gdy statek MV Cape Ducato od strony dziobu wchodził w jego linię brzegową, to jest liczący ok. 600 metrów fragment Nabrzeża Bułgarskiego. Kontrowersje wzbudza także umowa, na podstawie której Hutchison Ports uiszcza bardzo niskie opłaty w związku z eksploatacją GCT.

Amerykański, szwajcarski i włoski kapitał

Wszystko wskazuje na to, że już wkrótce ów stan rzeczy będzie mógł ulec zmianie. Większość aktywów portowych Hutchison Ports może bowiem zmienić właściciela. Przejęciem 80% udziału we wszystkich aktywach z wyłączeniem tych zlokalizowanych w Hongkongu i Chińskiej Republice Ludowej zainteresowani są działający wspólnie amerykański Black Rock, szwajcarski Global Infrastructure Partners (fundusze inwestycyjne) i Terminal Investment, zarejestrowana w Szwajcarii spółka z włoskim kapitałem, powiązana z MSC, czołowym graczem na globalnym rynku żeglugi morskiej i przewozów intermodalnych.

Transakcja ta nie jest jednak przesądzona, a “tylko” wysoce prawdopodobna. Aktualnie trwa bowiem badanie due diligence, zaś finalizacja ewentualnego przejęcia będzie wiązała się z szeregiem innych formalności, takich jak wydanie zgód przez organy korporacyjne, czy instytucje publiczne. Warto dodać, że wspomniany MSC jest silnie obecny zarówno w Gdańsku, jak i Gdyni, a już wkrótce uruchomi nowe bezpośrednie serwisy oceaniczne uwzględniające Polskę, w tym jeden uwzględniający Gdynię. Konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe jest także zainteresowane budową Portu Zewnętrznego w Gdyni w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rohlig SUUS Logistics uruchomił drugi skład celny w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Rohlig SUUS Logistics uruchomił drugi skład celny w Szczecinie

Rohlig SUUS Logistics 05 marca 2025

Porr zbuduje kolejny etap połączenia węzła A4 Bochnia z DK-94

Drogi i autostrady

Kto wyremontuje S11?

Drogi i autostrady

Kto wyremontuje S11?

Damian Kelman 05 marca 2025

Zobacz również:

Pierwszy kontenerowiec zawinął do nowego nabrzeża w Baltic Hub [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Pierwszy kontenerowiec zawinął do nowego nabrzeża w Baltic Hub [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 27 lutego 2025

Koniec bezpośrednich serwisów oceanicznych Maersk do Gdańska coraz bliżej

Intermodal i logistyka

Port morski w Kłajpedzie będzie bardziej zielony

Intermodal i logistyka

Port morski w Kłajpedzie będzie bardziej zielony

Mikołaj Kobryński 12 lutego 2025

Pozostałe z wątku:

Rohlig SUUS Logistics uruchomił drugi skład celny w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Rohlig SUUS Logistics uruchomił drugi skład celny w Szczecinie

Rohlig SUUS Logistics 05 marca 2025

Porr zbuduje kolejny etap połączenia węzła A4 Bochnia z DK-94

Drogi i autostrady

Kto wyremontuje S11?

Drogi i autostrady

Kto wyremontuje S11?

Damian Kelman 05 marca 2025

Zobacz również:

Pierwszy kontenerowiec zawinął do nowego nabrzeża w Baltic Hub [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Pierwszy kontenerowiec zawinął do nowego nabrzeża w Baltic Hub [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 27 lutego 2025

Koniec bezpośrednich serwisów oceanicznych Maersk do Gdańska coraz bliżej

Intermodal i logistyka

Port morski w Kłajpedzie będzie bardziej zielony

Intermodal i logistyka

Port morski w Kłajpedzie będzie bardziej zielony

Mikołaj Kobryński 12 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5